Wednesday, August 3, 2011

SVAR om LA

Nina said...
Hejsan,
Jag tänkte bara höra vad det kostar att studera på CSUN per termin? Klarar man sig med CSN?:)

Hej Nina,
Det kostar runt 7000 dollar (45 000 kr) per termin. Men CSNs merkostnads lån tror jag att man klarar sig precis:)
D.G said...
Tusen tack för att Du tog Dig tid att svara så fort, det uppskattas:)
Vi kommer bo på North Formosa Avenue, så Santa Monica Blvd verkar närmast för oss. Åker bussarna ofta och stannar de på flera ställen i Santa Monica? (Gatan är väl rätt lång...)
Vi kommer nog hyra bil, vet Du vart man kan hyra billigt? Men t.ex. sightseeing runt om Hollywood kräver väl ingen bil? Då är det väl rätt "nära"...

Vilken tid är marknaden på söndagarna? Och förutom mat vad säljs?

Hur är vädret på kvällarna? Vet inte om jag ska packa med byxor/tröja...
Får kika in på macys, såg att den finns i Beverly Center... Men Fashion District, är det vanliga kläder eller mer second hand och vintage? Är det värt och åka dit då man bara har en vecka i LA? Svårt att veta vad man ska prioritera och vad som bör göras/ses! Så om du har tips, kom gärna med dem:)

Ännu en gång, tack!
Hej igen,
Ja okej, ja då kanske Santa Monica Blvd är närmare, bussarna går mitt på dagen var tionde minut annars 3-4 gånger i timmen. Det finns många hållplatsen men ni kommer se när ni e nere vid stranden att ni ska stanna. Tror hållplatsen är "3rd Street Promenad" eller Santa Monica and 4th.
Jag har bara hyrt bil har en gång när mina föräldrar var här och hälsade på. Då hyrde dom vid flygplatsen, kommer inte ihåg från vilket bolag. Flyger ni till LA? I så fall är det ju också enklast att hyra vid flygplatsen. Gå in online och sök på typ Rental Cars LAX, och boka innan ni är här.

Ja sightsingen i Hollywood är relativt nära, vet dock inte vart på Formosa ni bor. I Hollywood finns det inte så mycket att se men än "walk of fame" som många blir ganska besvikna på eftersom det kryllar av turister och det är bara en gata med stjärnor på marken. Men man måste ju ändå absolut varit där och tittat:) Third Street Promenade i Santa Monica är mysigt. Ligger på 3rd Street mellan Colorado och Wilshire. Och även nya Santa Monica Place (3rd and Colorado)

Söndagsmarknaden är från 10-5 tror jag, och dom säljer vintage kläder, smycken, prylar, solglasögon och en massa annat secondhand saker, ingen mat.

I fashion District finns inte alls mycket vintage, det är lite som att komma till Turkiets bakgator eller hur man sak beskriva det. Finns otroligt mycket skit med vissa affärer har bal/fin klänningar. Titta först på Macy's och på andra affärer inne på Beverly Center innan ni åker till dt.

Kvällarna är relativt varma, jag har inte haft jeans eller jacka på mig sedan jag kom tillbaka för 3 veckor sen. Men skulle ändå rekommendera att ta med någon slags tjocktröja eller jacka i fall att.

Ni borde åka till Universal Studios, det är roligt att ha sett!

Downtown

Universal Studios. (En av "karusellerna" är att man får åka och se vart/hur olika filmer spelats in)

Santa Monica, 3rd Street

Venice Boardwalk

1 comment:

  1. Tusen tack för svaret, har väntat på det (men förstår att du har ett liv och inte har all tid i världen för att svara:P)

    Mina vänner vill spendera den mesta tiden vid stranden, medan jag hellre vill se LA och shoppa. Såklart strand också, men det är inte största fokuset för min del, men då kan ju jag hänga med till stranden och sedan bara gå runt i Third street promenade i Santa Monica? Är det enbart lyxbutiker eller vad är det för utbud?
    Oj googlade nyss upp Santa Monica och dess gator, det var en heeel del! Är det "enbart" Third street och Fourth street som man ska va på? Eller har alla gator något sevärt?
    Och hur lång tid kan det ta med buss till Santa Monica? (från santa monica blvd). Vad kostar buss ungefär?

    Hmm, om Fashion District är som Turkiets "bazaar", där det oftast är lite fulare mode på kläderna och så, så kan man lika gärna skippa och dra dit? (Om vi enbart har en vecka på oss). Men är Downtown något vi bör besöka annars?

    Vad skulle du rekommendera oss att göra under vår vistelse där? Universal Studios ska vi besöka iaf! (Tror vi ska boka via nätet...)

    Är det svårt att komma in i klubbar? Vilken tid brukar man dra ut? Och när stänger dom ungefär?

    Sorry för mina alla tusen frågor! Hoppas du har möjligheten att besvara dem så fort som möjligt, för jag åker till usa imorgon natt (fredag natt, svensk tid).

    Tusen tack!!

    ReplyDelete