Thursday, August 25, 2011

SVAR

Anonymous said...
Hej!
Jag har lite frågor angående USA. Har tänkt att åka dit och plugga nästa år men vill kolla vad du föredrar. Vilka universitet osv. Vilket skulle du föredra av san diego state univeristy, santa barbara city college eller santa monica college? vad är det för skillnad på universitet och college? Vart i USA föredrar du att man pluggar och vart är det roligast? Ha det bra, kram
Hej!
Skillnaden på College och University är att på tex. Santa Monica Collage kan du bara ta en 2 års utbildning undertiden som på universitet kan du ta en 4 årig utbildning. Santa Monica har ett större utbud av klasser än vad San Diego state har, eftersom att på ett universitet finns det många fortsättnings klasser. Vilket betyder att du måste ha läst en klass för att kunna välja en annan klass. Om du bara ska vara här i ett år tycker jag att du ska välja ett College eftersom där finns många fler "lätta" eller första klasser eller hur man ska säga. Klasser du kan ta utan att ha läst något annat.
Av dom alternativen som du listat valde jag Santa Monica, och det hade jag valt idag också om jag fick välja om. Santa Barbara är roligt i en vecka sen blir det långtråkigt där, det är så himla litet. (jag har bott där i 2 månader). Jag var precis i San Diego och det är mysigt och så, men jag hade ändå valt Santa Monica och LA eftersom att utbudet på saker du kan göra är så mycket större i LA. Du har stranden, barerna, shopping, utelivet och allt där emellan.
Hoppas detta hjälpte lite:)

1 comment:

  1. Tack för svaret, det hjälpte lite på traven :) Hoppas det inte bli för mycket men har lite fler frågor.
    Men jag hade nog inte tänkt att va där ett år. Hade till en början bara tänkt att vara där 4 eller 6 månader,för min kompis pluggar engelska i fyra månader i san diego. Eller är det omöjligt i LA? Finns det fler alternativ av college eller universitet i LA som du kan rekomendera? Hur länge har du vart i USA och vad har du pluggat? Är det något du rekomenderar? Blir det inte dyrt i längden eller har du tagit csn lån?
    Har också kollat rätt mycket på The Hills och undrar vart i LA det är dom "hänger" eller har "hängt" för dom ställena ser helt underbara ut. Och en sista fråga, vart i LA är der du bor? :) Tack så mycket för hjälpen!

    ReplyDelete