Wednesday, June 15, 2011

SVAR

Hej! Jag har en fråga jag gärna skulle få svar på! Jag har kommit in på SMC och ska börja där till hösten. Men får ju välja 6 units redan nu. Jag är 90% säker på att jag ska läsa business marketing men eftersom jag inte är helt hundra så tänkte jag att det skulle vara en bra idé att läsa grundämnena/extra ämenena man måste läsa för att ta en AA. Jag undrar om du tycker det är en bra idé? För mitt mål är i vilket fall som helst att ta en AA i ett ämne, och sen en bachelor. Vilka extra ämenn läste du förutom business? Några att rekomendera? Tacksam för svar :)

Hej! Ja det hade ju varit en bra ide om du redan nu vet att du ska läsa en AA eftersom att general education ämnena är något alla måste läsa. Jag blandar lite ihop alla mina ämnen jag läst eftersom att jag läste till en AA sen ändrade jag mig och läste ämnen jag kunde tillgodoräkna mig på den skola jag går på nu. Men jag läste History 10, Nutrition 1, ET 1 (tror jag den hette, online i så fall), BUS 1, Computer Science 4, General Education ämnena är dom tråkiga ämnena och alla business och marketing klasser är dom roliga. Min första termin tog jag Bus 1, Marketing, Business English (Bus 31, el 32) och Computer Science 4 (tror den heter så CIS 4)

Hoppas detta hjälpe lite på vägen :)

4 comments:

  1. Hej! Tack för ditt svar! Men nu fick jag fler frågor.. Är lite förvirrad när det kommer till USAs skolsystem. Jag trodde att man var tvungen att läsa en AA för att sedan göra en transfer och läsa till en bachelor i två år och att det var så du gjort? Behöver man inte ta en AA först för att gå vidare o få bachelor eller läser du fortfarande till din AA på din nuvarande skola eller kan man helt enkelt läsa fyra år på en skola och skippa de med AA och alltså skippa general education? Förlåt om jag tjatar med frågor men det är ju så svårt och veta. Är jätte tacksam för svar :)

    ReplyDelete
  2. Om jag får vara extra tjatig har jag en till fråga. Vad avänder du för försäkring när du är i USA? Man måste ju ha SMC's obligatoriska men känns som den inte täcker något och man skulle behöva en svensk försäkring? :)

    ReplyDelete
  3. Hej, ja jag förstår om du är förvirrad. Nej men man får nog en AA ändå, men man behöver inte ha de för att transfera. Min nutrition och min ET klass kunde man inte tillgodoräkna där och alla mina marketing klasser kunde man inte heller tillgodoräkna. Så om dit mål är att ta en Bachelor ska du inte ta en AA. För alla marketing klasser läser du på nästa skola på en högre nivå. Nu kan tillgodoräka dig 70 units som du får "ta med dig" till nästa skola. Gå till en counseler direkt när du kommer dit, och då har dom ämnena du måste läsa, som går att transfera.
    Men history 10, Econ 1 & 2, Accounting 1 & 2, Business Law, English 1 & 2, Speech 1, Matte (läs statistiskt på UCLA extensions, enklare och billigare).
    Jag har Gouda reseförsäkring.
    Om du har fler frågor kan du maila mig på: Johannasoderwall@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Okej! Men gud va bra att jag fick reda på det, så jag inte tar massa ämnen i onödan! Tack för svaren. Det ska jag göra :)

    ReplyDelete