Friday, April 15, 2011

Part 2

Hej! Jag undrar var du och Sanne fick tag i lägenheten ni hade förut, den som låg nära beverly centre? åkte ni runt o kollade eller hittade ni den på nätet? Jag flyttar till LA i juli och skulle gärna ha en lägenhet i det området tycker det är perfekt! Sen har jag frågat förut vad er nuvarande lägenhet kostar men glömde fråga hur många sovrum det är?

- Hej! Jag och Sanne åkte runt i området och hittade den av en slump. Det var även så vi hittade våran nuvarande lägenhet som har tre sovrum!


Jag undrar också om det är dyrt att ha bil i LA, försäkring osv? Vet ju att bensinen är billig iallafall och det känns väldigt behövligt med bil :)

- Försäkringen varierar lite beroende på om du har en ny eller gammal bil. Min försäkring ligger på runt 130 dollar i månaden och bensinen har gått upp i pris till över 4 dollar/gallon. Så det är ganska dyrt att ha bil, speciellt om den måste lagas, registreras om osv. Men det är absolut en nödvändighet, hade inte klarat mig en dag utan min bil!


Jag undrar också om du planerar att flytta hem till Sverige och jobba när du är klar med skolan eller om du ska försöka stanna i LA?

- Som det ser ut nu så vill jag stanna och jobba när jag är klar med skolan :)


Vad är kursavgiften på det colleget du studerar vid nu? känns som att alla college man kan göra en transfer till efter santa monica är mycket dyrare än SMC's kursavgift?

- Det beror på hur många klasser du läser, men jag tror det minsta beloppet du måste betala är runt 6500-7000 dollar per termin. SMC's kursavgift är ungefär hälften.


Iphone eller Blackberry i USA, och varför? :)

- Blackberry!! Jag tycker inte om touch screen och jag älskar bbm!


När du läste på SMC, vad ungefär är det man lär sig då i business? Ungefär hur ser lektionerna ut, är det mycket lyssna,eller mer praktiska grejer?

- Jag har tagit så många olika business klasser (Fundamentals of Business, Business Law, Business Marketing, Business Management, Business English, osv) och alla är väldig olika. I Business 1 lär man sig grunderna, olika aktier och bonds, vad det finns för olika typer av företag osv. Lektionerna är mest att lyssna men man ska vara aktiv att ställa frågor och medverka i diskussioner. Vissa klasser är bara föreläsningar, undertiden som i Business Marketing där man gör olika projekt och andra övningar. Men i det stora hela så går lektionerna ut på att lyssna och ta anteckningar!


Hur är dejtandet i LA då?
- Om jag ändå visste de höll jag på att säga haha. Nej men här är folk så rädda att bli uppbundna och därför multidejtar man tydligen här. Det är inte konstigt att dejta 3 tjejer/killar på samma gång. Att smsa och ses behöver inte betyda något och vissa killar har olika tjejer varje vecka. I Sverige känns det som att om man träffar en kille ett par dagar i veckan i en tid så är man ju typ tillsammans, men så fungerar det inte här (nu låter jag jätte bitter, men detta är inte egna upplevelser!). Folk förändras när dom kommer till LA, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara de men man ser det på ett annat sätt. Man adapterar sig till hur de fungerar här, annars har man ingen chans. Men killar över lag är väl väldigt svåra att förstå sig på ;)

No comments:

Post a Comment