Monday, July 18, 2011

SMC

Lovisa said...

Hej Johanna! Som veteran hoppas jag att du kan svara på några frågor angående studier på SMC och boende i LA. Vad pluggar du? Har du plockat ihop kurser eller studerar du ett helt program? Vad ”blir” du? Går de att skaffa extra jobb? Jag har förstått att du inte vill prata pengar här i bloggen och de respekterar jag men vore tacksam för ett litet hum om ekonomin. Jag gissar att du tar fullt CSN lån, stämmer de? Om du skulle uppskatta lite realistiskt, skulle man klara sig på bara de utan extra inkomst? Om inte, ungefär hur mycket skulle man behöva utöver? Färdmedel i LA, man är beroende av bil? Skulle de funka att bara ta sig runt kollektivt? Hur mycket kostar det ha bil? Försäkring, bensin och bilen i sig? Vilket område skulle du rekommendera att leta lägenheter på? Vad är rimligt att lägga på hyra? Vore oerhört tacksam för svar, då jag själv funderar på att åka men vill höra mig för! Annars, sjukt bra blogg! Keep it up!



Hej Lovisa, jag pluggade olika klasser på SMC men mest Business och Marketing klasser. Jag pluggade till en AA-degree. Man måste då läsa vissa speciella klasser, och sen måste man läsa olika klasser från olika kategorier. Men inom varje kategori finns det många alternativ av olika klasser. Det låter krångligare än vad det är. Kontakta en counsler och säg vad din plan är, så hjälper han/hon dig att välja ut klasser. Nu går jag inte på SMC längre och har läst väldigt många onödiga klasser på SMC eftersom jag visste inte om jag ville stanna och göra hela min utbildning här eller bara vara kvar ett år. Jag får en Bachelors in Science när jag är klar från CSUN, det är väl likt en kandidat examen I Sverige tror jag. SMC erbjuder inte Bacherlor Degrees utan bara AA- Degrees (2-årig utbildning).


SMC kostar ungefär 20 000-25000 kr per termin. Vanligt lån är 50 000kr något väl och merkostnadslån varierar lite men mellan 80-100 tror jag. Så med merkostnadslån klarar man sig. Det beror också på vad dollarn står i, undertiden som jag varit här har den pendlat mellan 5-9.50, så vissa terminer har jag varit rikare än andra.


Bil är en stor fördel men man klarar sig genom att åka buss också, det tar bara lite längre tid, jobbigt att handla mat osv. Du kan köpa en bil från 1500 dollar och uppåt. Jag skulle dock inte ha köpt en bil för mindre än 5000 eftersom att dom billigare bilarna går oftas sönder direkt. Försäkring kostar runt 120 dollar I månden, bensinen kostar ungefär 4 dollar för 4 liter, så det beror på hur mycket och långt man kör. Sen kommer det ju till telefon kostnad på runt 70-80 dollar i månaden, el och gas för ungefär 50-100 dollar i månaden och internet och tv om man vill ha det för ca 100 dollar i månaden. Om man har rumskompisar så delar man ju på det och det blir inte lika mycket som det låter.


När jag först flyttade hit bodde jag I Santa Monica för då kunde jag gå till skolan, sen flyttade jag till Marina Del Rey, sen Brentwood, sen Beverly Hills och nu bor jag i West Hollywood. Santa Monica och Marina Del Rey var bra ställen (närmare skolan) men om man tycker om att gå ut på helgerna så går väldigt mycket pengar till taxi resor in till Hollywood. Jag tycker om West Hollywood väldigt mycket, (tar ungefär 1-1.5 h med buss till skolan dock) Men det tar 40 minuter att köra pga av all trafik så det är inte så stor skillnad. Hyrorna ligger mellan 600-1000 dollar i månaden.

Du kan även läsa älder inlägg jag har skirvit om skolan och boende här och här

No comments:

Post a Comment